Friday, May 20, 2011

'baik mencegah daripada merawat'

hmmm...bulan lpas,stu fmily dikejutkan dgn berita akak aku msuk wad..hari aku 1'st paper final exam...katenye dmam n batuk2 x benti...so ble dapat kol dri hosp, aku igtkan biase je la xde yg serius...then 28 bru aku g mlawat, jorg paling last...hehe..nk wat cmner ngah final kan..huhu..

smpai kat hosp aku tkejot gak la ble mak aku ckp akak aku maybe suspek knser, ade tumor kat paru2 die...bkan paru2 berair mcm yg doc ckp mase mule2 msuk wad...tp doc x bg kpastian lagi...sape yg x tkejot kalo dgr pasal knser...penyakit yg pling mnggerunkan kot...kami yg mndgr pon da ckup cuak,apetah lagi die yg menanggung...lpas dgr doc ckp cmtu, akak aku x byk ckp...diam je...kdg2 marah, kdg2 mnanges...ye lah, sape sangka badan yg sblom ni sihat xde sakit pape, tup2 dtg yg kaw tros...huhu..kami stu fmily pon xde lah nk bg preesure kt die asik bckp pasal pnyakit tuh aje...

sminggu slepas tuh, doc bgtau yg akak aku mmg positif knser limfoma...ayah aku ade tnye samaada bley operate buang ke x...tp x boley, disebabkan tumor yg ade kat paru2 die bsar sgt..risiko katenye..nk xnk, kimo je jalan penyelesaian...mule2 akak aku xnk sbb byk efek dari ubat kimo tuh katenye...bese lah, rambut gugur, loya, muntah2...panas plak tuh...(ceceh, bckp cam doc je..heh ) ;p....lpas ma ngn abah aku nasihat,bru die stuju...nk xnk kena lah hadap...


aku pon x paham sgt senanye pasal pnyakit tuh,tp dari ape yg pcik gugel ckp,

LimfOma merupakan kanser SEL DARAH PUTIH yg disebut sbg limfosit-B atau sel-B dan sejenis kanser yg melibatkan kelenjar. Sel tersebut cepat menggandakan diri dan membentuk tumOr manakala sistem kelenjar berperanan untuk membawa cecair dan darah putih melalui tubuh. LimfOma pada Otak atau urat saraf tulang belakang disebut sbg limfOma susunan pusat (SSP). Seperti kebanyakkan kanser yang lain, kanser ini terjadi apabila sel kelenjar berkembang tanpa kawalan dan keadaan ini akan menyebabkan tumOr tumbuh dgn lebih banyak. Sekiranya keadaan ini tidak dapat dikawal pesakit akan merasa sedih atau membengkak pada seluruh tubuh.


Tanda serangan pertama limfOma sangat mudah dikenalpasti iaitu:

  • merasa ketulan atau gumpalan pada leher, perut, bawah lengan atau pangkal pah
  • sukar bernafas
  • kerap demam
  • kesan merah pada kulit
  • pening2 dan muntah
  • sakit perut
  • hilang berat badan
  • batuk

then skang, akak aku nga on kimo...kalo ikot flow, mngkin dalam 6 - 8 bulan da bley baik...x perlu lah duk dlm wad lagi...cuma kena g kimo je 2 kali sbulan...die pon kna jage ksihatan,x bley dmam atau batuk...syukur...harap2 xde yg kronik....same2 lah kte doakan... ;))



p/s : kpd sesape yg ade tnde2 cam kat atas tuh, pegilah cek sblom t'lambat....sape tau kan...sumenye tak terduga...

6 comments:

  1. be strong ye akak nonie.. kami doakan smoga kamu cepat pulih..amin~~

    ReplyDelete
  2. thanx kaksu, thanx haja... ;))

    ReplyDelete
  3. moge sgle2 yer pulih spt biase...sme2 la kte berdoa...be strong non ;)

    ReplyDelete
  4. thanx fa....:)
    ko wtpe je kat umah,x keje..??(jom pesbuk!)

    ReplyDelete
  5. stakt ni xkje lgi...tgk la klo rjin,,hehe
    tp bosan gk kt umh xde wtpe2..ehehe

    ReplyDelete